Encara retruny a les nostres orelles l’eco de
l’exabrupte de la diputada Andrea Fabra al Congrés quan es debatia la reducció
d’ajudes als aturats. Reflecteix una filosofia política de fons que s’està
instal·lant a la dreta espanyola, segons la qual els aturats podrien aconseguir
feina si ho cerquessin de bon de veres. Els qui cobren la prestació d’atur
durant mesos serien, segons ells, uns aprofitats que volen cobrar sense fer
feina. Anant un poc més enllà, els pobres serien simplement desvagats, o bé
gent poc espavilada, incapaç d’aprofitar les oportunitats que brinda la nostra
societat per a millorar. L’Estat del Benestar es veuria així com una espècie de
‘mamandurria’ (una ganga) pels inútils que no poden atendre privadament les
seves necessitats més bàsiques. La confirmació del calat d’aquesta anàlisi la
trobem en les paraules d’una altra diputada, Pilar Sol, afirmant que els
perceptors de la Renda Bàsica per la Ciutadania ho empraven per a comprar-se
teles de plasma.
Aquesta mentalitat representa una ruptura amb el
pensament tradicional de la dreta espanyola, segons el qual la separació
econòmica entre les distintes classes socials forma part de l’ordre natural de
les coses, quan no de la voluntat divina. No tindria cap correlació per tant
amb els mèrits dels més benestants ni els demèrits dels desfavorits. I en
conseqüència tampoc tindria cap sentit lluitar per trastocar aquest ordre. El
punt de vista religiós (catòlic) va en el mateix sentit: el premi als nostres
actes el rebem en l’altra vida, sense que sigui per tant molt rellevant el
nostre lloc a l’escala social. El pobre queda així eximit de qualsevol
culpabilitat: és natural que accepti la seva condició i no se li exigeix fer
res per canviar-la. Al contrari, els pobres serien una bona oportunitat per la
redempció dels pecats dels més afavorits mitjançant l’exercici de la ‘caritat
cristiana’, com a alternativa moral al Estat del Benestar. El dret social a la
prestació, exigible, substituït per la liberalitat dels particulars, que
mereixeria gratitud.
Aquesta mentalitat fatalista de la dreta
tradicional es contraposa així amb la nova filosofia, importada directament
dels Estats Units, amb altres arrels religioses i sociològiques. El pensament
protestant, en contraposició al catòlic, veu l’èxit individual com una
manifestació de la bondat de la fe i les obres de la persona. En el cas dels
EEUU, recordem que en els seus orígens varen ser una terra de oportunitats,
poblada per la immigració dels marginats d’Europa. El somni americà és
justament el de una persona que parteix de la pobresa i arriba pels seus propis
mitjans a forjar una fortuna. Qualsevol pot ser president, qualsevol pot ser el
que vulgui si s’ho proposa. Recordem Walt Disney, fill d’un granger arruïnat,
que va començar ajudant son pare a vendre diaris per subsistir: un ‘selfmade
man’ (home fet a sí mateix) que il·lustra
aquesta filosofia basada en la mobilitat social a l’abast dels més aptes,
independentment del seu origen.
El fervor que està suscitant el ‘model Disney’ en
la nova/vella dreta espanyola no està lliure de greus contradiccions, que es posen
especialment de relleu en treure a debat el tema impositiu:
·
Si parlem d’impost sobre
el patrimoni, o sobre les grans fortunes, més enllà del discurs tradicional que
el veu com una confiscació (discurs aplicable a qualsevol impost, i per tant
irrellevant), el nou argument seria que els rics, com que serien els més
preparats, sabrien invertir -millor que l’Estat- els doblers per a crear
ocupació i impulsar la economia. Argument que ha quedat desmentit per les dades
econòmiques posades de manifest durant la campanya americana. Reduir els
imposts al 1% de ciutadans més rics no ha produït aquest efecte...simplement
encara son més rics.
·
Si parlem d’impost de
successions, la contradicció és flagrant. Segons el ‘model Disney’, convindria
una taxa important (50% o mes) per a ‘posar el comptador a zero’ i que els
nostres fills podessin llaurar-se ells mateixos el camí. Però aquí segur que
Andrea Fabra, hereva de la llarga saga dels Fabra, que ho deu tot als seus
orígens, posaria el crit el cel. I amb ella la majoria dels ciutadans d’aquest
país, que veiem normal treballar pels fills i ajudar-los a que visquin millor
que nosaltres
Alerta amb aquests jugadors d’avantatge, taürs de
la política, que culpabilitzen els més desfavorits de la seva dissort, mentre
ells gaudeixen de les gangues (mamandúrries, que ve de mamar) que els ha donat
el seu origen social, sense que en la majoria dels casos hi hagin
tingut res que veure els seus propis mèrits.
Carles Bona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada