El
concepte contemporani de federalisme neix als Estats Units d'Amèrica,
en el seu moment fundacional. Cert és que hi ha models anteriors
fàcilment assimilables, però estrictament parlant és la
constitució americana la que estableix per primera vegada un sistema
federal tal com el coneixem avui en dia. I des d'aquest punt de
vista, la pregunta que voldríem plantejar avui és si l'Espanya
actual està avançant realment cap a un model federal.
La
creació de l'estat de les autonomies a la Constitució va ser útil,
sobretot, per sortir d'un estat centralista, i avançar en la creació
d'una cultura de la diversitat.
En
aquell moment es percebia com una solució intermitja entre l'Espanya
uniforme i l'Espanya diversa. Recollia la tradició de l'estat
"integral", que va ser com es va denominar la solució
adoptada per la II República davant la qüestió regional, en
terminologia d'aquell temps. En realitat una solució per al
"problema català", que des de finals del segle XIX era
motiu de grans debats dins l'Espanya de la Restauració. Aquell estat
de les autonomies era obligat, entre d'altres coses, per no voler
parlar de l'Espanya federal.
Està
madura la societat espanyola ara, a l'any 2006, per plantejar el
debat que s'ha esquivat durant tants d'anys? La resposta, a la vista
de l'actitud demagògica de la dreta, és que no. El debat profund i
definitiu sobre l'estructura de l'estat espanyol necessita de grans
dosis de pedagogia a l'Espanya central, pedagogia feta des de
l'Espanya perifèrica.
Hi
ha politòlegs que consideren l'estat espanyol com a quasi-federal.
Les competències ja transferides, el sistema de finançament,
l'existència de poders legislatius d'àmbit autonòmic, fan del
nostre un dels estats més descentralitzats del món actual. Dins
Espanya el debat de vegades es perd per les bardisses d'un concepte
tan abstracte com la cessió de sobirania, com si cedir imposts no
fos cedir sobirania. Aquesta qüestió podria recordar els intensos
debats de la I República Espanyola, allà pel 1873, quan alguns dels
republicans federals plantejaven que no hi podia haver federació
sense "pactes sinalagmàtics, conmutatius i bilaterals", és
a dir : "Por gobierno
federal entendemos un gobierno fundado en alianzas. Estas alianzas
son contratos para cuya formación es preciso que existan partes
contratantes con poder o capacidad suficientes para realizar un
contrato. Si los que acuerdan el contrato son ciudades o estados. la
capacidad es la soberanía. De aquí se deduce que el contrato
federal sólo puede ser realizado entre pueblos soberanos."
Són paraules extretes de "Estat
Català", periòdic
cantonalista del 1873.
Estam
allà mateix, hi ha qui planteja la cessió de sobirania en el sentit
més abstracte de la paraula. Hi ha sobiranistes, quan abans hi havia
"sinalagmàtics". Res nou a la pell de brau. El primer
federalisme espanyol provenia del sentiment d'arrelament que tenien
els diferents pobles de la península als antics regnes de la
monarquia hispànica. Quin millor exemple de federalisme que les
espontànies Juntes Superiors formades durant la guerra contra
Napoleó, que d'una forma natural van sorgir i es van federar per
constituir una Junta Suprema Central? Pi i Margall mateix citava
aquest exemple. Sens dubte els "sinalagmàtics" també hi
pensaven.
Però
en la seva plasmació teòrica el federalisme espanyol va anar molt
més enllà, es va convertir en un ideal esquerrà, progressista. No
hi va haver un federalisme conservador, ja que ser federal volia dir
ser demòcrata, republicà, portant l'ideal de la llibertat a
l'extrem, i en aquest sentit plantejava la descentralització com la
limitació del poder central, per tant una vacuna contra l'opressió
de l'estat. No és estrany que els anarquistes hagin tengut en Pi i
Margall un dels seus referents durant molt de temps. Aquesta mateixa
tesi, és curiós, l'he llegida recentment a algun article de Gore
Vidal, el qual postula dividir el poder del govern federal
nord-americà per fer-lo menys "tirànic".
En
tot cas l'objectiu era clar: descentralitzar per assolir major
llibertat. La idea teòrica era, en aquell moment fundacional de la
idea federalista a Espanya, que els individus es federaven formant el
municipi, els municipis es federaven formant l'estat o cantó, i
aquests es federaven constituint la República Federal. L'individu,
doncs, era l'origen de la federació, i per tant del poder estatal.
L'opció
de Pi i Margall no va ser, en aquell moment, dissoldre l'estat
espanyol i tornar a constituir-lo a partir dels individus, sinó des
del govern intentar impulsar un programa molt progressista en
política social, i al mateix temps elaborar una constitució de la
República que establís el sistema federal. No ho varen poder dur a
terme, per motius que no analitzarem. En tot cas el mot "federal"
va quedar estigmatitzat dins l'àmbit polític espanyol a partir de
llavors.
Quan
es proclamà la II República no es va optar per una República
Federal sinó per la solució específica pel "problema català".
Amb el temps altres regions o nacionalitats s'afegiren al sistema,
elaborant els seus propis estatuts. Algunes províncies, com les
Balears, varen començar a debatre els seus propis estatuts. Què
hagués succeït si no hagués existit el cop d'estat militar del
1936? Tal vegada el mateix que a diferents moments de la història
d'Espanya des de principis del segle XIX: quan tenen oportunitat els
diferents pobles d'Espanya apareixen i reclamen una personalitat, una
veu pròpia dins l'ordenament estatal. Va succeir el 1808, el 1873,
començà a succeir durant la II República, i durant la Transició
es plasmà en l'estat de les autonomies. El federalisme "a
l'espanyola" segurament passa en primer lloc pel reconeixement
d'aquestes personalitats, anomenades com es prefereixi: nacions,
nacionalitats o regions.
Cosme
Bonet.
Llicenciat en Ciències Polítiques.
Molt interessant aquest article. Acabo de llegir un llibre del Pi i Margall, i estic començant-ne un altre de Duran i Ventura, que oposa el regionalisme (catalanisme) al federalisme. Està clar que han passat mes de cent anys però seguim discutint practicament de les mateixes coses.
ResponElimina