Si
demanem a la gent, la majoria coincidiran el que el model actual de ‘Estat de
les Autonomies’ és el resultat de un disseny consensuat, i que aquest model
està reflectit al títol VIII de la Constitució del 78, blindat de qualsevol
modificació per un procés de reforma que requereix de majories qualificades i
convocatòria electoral ‘ad hoc’. Es tractaria de un model de tipus simètric (el
famós ‘cafè per a tots’), amb la única excepció del finançament concertat el
País Basc i Navarra, herència del règim foral. La Constitució seria dons
plenament actual en aquest aspecte.
Res
més enfora de la realitat. La base del model territorial de la Constitució son
en realitat les províncies, la divisió pròpia de l’antic regne de Castella que
el Decret de Nova Planta va imposar a la resta del territori (el 1715 a
Mallorca i Catalunya). A la Constitució no diu ni quantes ni quines autonomies
hi ha d’haver. Simplement diu en el famós article 143 que les províncies (no els
ciutadans) ‘podran accedir al seu autogovern i constituir-se en Comunitats
Autònomes’. No hi ha un disseny previ: ‘podran...’
A
més, contràriament a la suposada simetria del procés, preveu dues vies per
fer-ho realitat: la del article 151, pensat per les ‘comunitats històriques’, i
la del 143, per la resta, on ‘punxar’ a una única província podia anular el
procés. De fet, la dreta va aconseguir aturar Andalusia fent punxar Almeria,
però al final ho varen poder compondre. L’arreglo el varen fer en nom del ‘cafè
per a tots’, pensat a posteriori com
una via de posar límits a les competències de bascs i catalans (consens
Constitucional ?). Fins i tot varen haver de fer invents com la Comunitat de
Madrid, que hauria estat millor dins Castella (si de cas amb Madrid capital com
a ‘districte federal’), o les autonomies uniprovincials ‘per decret’ amb els
retalls que no encaixaven (emparant-se en el article 144). En cèlebres paraules
del fundador de Planeta: és com un pare que posa ulleres a tots els fills
perquè n’hi ha dos que en necessiten (i per suposat la Constitució no ho
preveia).
Mentre
no decidim canviar la Constitució per la via difícil/impossible, haurem de
conviure amb les províncies, fins i tot com a circumscripcions a les eleccions
generals i autonòmiques. I això genera una fortíssima distorsió de la
proporcionalitat del nostre sistema electoral, molt evident en el cas del
Senat, però també en casos com les recents eleccions a Galícia, on una
davallada d’un 1% en el vot del PP s’ha traduït en...una pujada de 3 escons!. Una
solució parcial, dràstica però viable, seria redissenyar la distribució
provincial per fer coincidir el territori de les noves províncies amb el de les
Comunitats Autònomes. Això permetria convertir el Senat en la autèntica cambra
de representació autonòmica sense haver de modificar la
Constitució. I llevaria uns quants pals a les rodes dels tercers partits d’àmbit
estatal, que veuen molt disminuïda la seva presència al Congrés de Diputats per
la desproporcionada distribució provincial de la població, que fa que a la
majoria de les actuals províncies els escons s’acabin distribuint de forma
bipartidista.
Ja sé
que cal molt de coratge per defensar això a Ourense (o a Lleida), però, si
pensem que ha de ser bo pel sistema, perquè no ens hi posem ?.
Carles Bona Garcia
Catedràtic de Física Teòrica de la UIB
Carles Bona Garcia
Catedràtic de Física Teòrica de la UIB
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada